Najważniejsza dla mnie jest nawiązanie prawdziwej i głębokiej relacji z dzieckiem, ponieważ to na tym opiera się jego/jej poczucie bezpieczeństwa. A jeżeli dziecko lubi przychodzić na zajęcia to naprawdę z nich skorzysta.
Pracuję opierając się na komunikacji bez przemocy (NVC) ucząc dzieci nazywania ich myśli, uczuć i potrzeb oraz szukania rozwiązań. Praktykuję TSR (Terapię Skoncentrowaną na Rozwiązaniach) zakładając, że dziecko jest najlepszym specjalistą swojego życia. Pracuję bazując na mocnych stronach dziecka i wspólnie nim/nią sprawdzając co nie działa, a co działa w relacjach społecznych i wyzwaniach emocjonalnych. Bliska jest mi psychoedukacja, dlatego podczas zajęć dużo się uczymy o funkcjonowani mózgu, skąd się biorą emocje i jak je odczuwamy w ciele. Rozmawiamy o tym, czym jest diagnoza ASD i ADHD, jak się objawiają a jak sobie radzić w trudnych sytuacjach. Jest to niezwykle ważny element terapii, ponieważ, gdy rozumiemy własne mechanizmy swoich reakcji to łatwiej jest nam dobrać sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Lubię mówić, że pracuję "językiem instrukcji" - pokazuję dziecku jak krok po kroku można zachować się w danej sytuacji np. jak krok po kroku postawić granicę i mówić o tym co jest dla mnie ważne; jak krok po kroku nawiązywać relacje z innymi; jak prosić o pomoc itd. W mojej pracy dużo korzystam z elementów treningu uważności - mindfulness (MBSR), technik relaksacyjnych, teatralnych, sztuki, książek, aktualnej wiedzy psychologiczno-pedgogicznej i żartów :)
W formule online pracuję wyłącznie z osobami dorosłymi (konsultacje pedagogiczne) oraz w wyjątkowych przypadkach ze starszą młodzieżą (przy regularnej i dłuższej współpracy) . Z dziećmi nie prowadzę terapii online ze względu na to, że dzieciom jest znacznie trudniej utrzymać koncentrację uwagi. Wiem też, że w tygodniu dzieci spędzają zbyt dużo czasu przed ekranem.
Tak, ale to zależy od polityki i organizacji szkoły Twojego dziecka. Za orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego idzie specjalne dofinansownie, które otrzymuje szkoła. Dzięki temu szkoła Twojego dziecka może opłacić pensję nauczyciela wspomagającego, opłacić koszty administracyjne, może zakupić pomoce dydaktyczne, realizować zadania związane z organizacją kształcenia specjalnego oraz organizować zajęcia rewalidacyjno wychowawcze czy TUS. Zajęcia mogą być realizowane w szkole lub po za nią. Niektóre szkoły mogą opłacić część lub całość zewnętrznych zajęć terapeutycznych, treningu umiejętności społecznych a nawet wsparcie dla rodziców. Warto zapytać się w szkole o taką możliwość.
Szkoła się zgodziła i co dalej?
Wtedy rodzic przekazuje kontakt terapeuty (nr telefonu, mail) do szkoły. Następnie koordynatorzy ze szkoły kontaktują się z terapeutką i ustalają warunki umowy o współpracy. Po podpisaniu umowy zajęcia będą opłacane przez szkołę na podstawie faktury wystawionej przez terapeutką.Wszystko odbywa się już bez udziału rodziców :)
Niestety nie. TUS to zamknięty cykl 10 tematycznych spotkań w małej grupie, gdzie jedne zajęcia wynikają z poprzednich. Dodatkowo TUSy to też nauka współpracy i pracy w grupie. Z każdym kolejnym spotkaniem integracja w grupie i relacje między dziećmi wzmacniają się.
I tak i nie :)
Nie:
Na Trening Umiejętności Społecznych dla dzieci szkolnych (7-10 lat) dzieci zostają same pod moją specjalistyczną opieką. W czasie zajęć rodzice proszeni są o wyjście z gabinetu. W okolicy jest sporo kawiarni, więc polecam skorzystać z czasu dla siebie.
Tak:
TUSy dla maluchów to cykl warsztatów dla dzieci w wieku 4-6 lat i ich rodziców. Tu rodzice biorą czynny udział w zajęciach. Jest to niepowtarzalna okazja dla rodziców by zadawać pytania i uczyć się jak wspierać umiejętności społeczne dziecka na co dzień.
Tak:
Podczas zajęć indywidualnych z dzieckiem wyłącznie wtedy, gdy dziecko potrzebuje obecności rodzica.
Współpraca z rodzicem jest dla mnie niezwykle ważna. Dzieci uczą się i rozwijają swoje umiejętności emocjonalne i społeczne w najbliższych środowiskach: w szkole i w domu a ze mną spotkania odbywają się najczęściej raz w tygodniu. Dlatego jest to tak ważne, by rodzic dostawał wskazówki, podsumowanie zajęć (w tym krótki opis ćwiczeń, kroków czy symbolicznych zadań domowych, informacje jak wspierać dziecko) i miał możliwość dopytania, jeżeli coś jest nie jasne. Wszystko dla wsparcia dziecka.
Nie, opinia pedagogiczna jest płatna dodatkowo. Koszt takiej usługi to 150 zł
Opinia jest obszernym dokumentem i zawiera: szczegółowy opis mocnych stron i wyzwań dziecka, dalsze zalecenia oraz wskazówki do pracy z dzieckiem w domu i w szkole, konkretne sformułowania, które mogą wspierać dziecko.
W cenę zajęć wliczone są: własna teczka, pakiet materiałów dla dzieci, zajęcia w małej 5 osobowej grupie, wsparcie specjalistyczne przez cały okres zajęć, regularny kontakt z rodzicem w tym wysyłane podsumowania zajęć.
W znacznej mierze praca pedagogiczna i psychologiczna są do siebie bardzo zbliżone, to jak brat i siostra. Główny cel pracy obu specjalności jest ten sam: wsparcie indywidualnego rozwoju małego klienta. Od obu terapeutów dziecko otrzyma wsparcie w zakresie emocji, trudności i niepowodzeń społecznych i relacyjnych, wzmocni poczucie własnej wartości, samooceny i pewności siebie. Rozwinie swoje umiejętności komunikacyjne, asertywności, nauczy się mówić o swoich potrzebach i uczuciach, może również brać udział w psychoedukacji.
To jaka jest różnica?
Praca pedagoga często koncentruje się na rozwoju umiejętności emocjonalnych i społecznych dzieci i młodzieży oraz dostosowaniu i budowaniu odpowiedniego środowiska do indywidualnych potrzeb dziecka ( np. w rodzinie, w domu czy w szkole).Praca psychologa pogłębiona jest o interwencje oraz techniki diagnostyczne w celu rozwiązania problemów emocjonalnych i psychicznych w tym np. wsparcie dziecka w trudnych sytuacjach jak np. śmierć bliskiej osoby, rozstanie rodziców, żałobę, zaburzenia odżywiania, uzależnienia.
Zapraszam wszystkie dzieci :) Zarówno neuroróżnorodne jak i neurotypowe.